Resist
        Art

سایت ایران کارتون


1395 / 7 / 12

گفتگو درباره سید محمد احصایی / ابراهیم حقیقی،آیدین آغداشلو،جلال شباهنگی‌ و صداقت جباری .

سایت هنر مقاومت، تعاریف بزرگان عرصه تجسمی درباره سید محمد احصایی برای شناخت بیشتر این هنرمند گرانمایه را ارائه می کند:

ابراهیم حقیقی از زمانی که به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد شده بود‌ می گوید:«با ورود به دانشکده هنرهای زیبا،با بزرگانی چون مـرتضی ممیز،فرشید مثقالی و محمد احصایی آشنا شدم.هر کدام‌ از‌ این افراد به مرور وزنه‌های هنری این کشور شدند و تفاوت تفکر و اندیشه آنها،نحوه تدریس و...باعث شکل‌گیری اندیشه،خط هنری و مسیری شد که تا به امـروز طـی کرده‌ام.»

حقیقی‌ در‌ ادامه به رفتار نوجویانه احصایی اشاره می کند و نوآوری را مهم‌ترین ویژگی این هنرمندمی داند:«من همیشه بر این باورم که انسان معاصر باید معاصر فکر کند و مدام‌ طرحی‌ نو درانـدازد.احصایی ایـن ویژگی مهم را داشته و این ویژگی او را از دیگر خوش‌نویسان متمایز کرده،تا آن‌جا که حتی وقتی سفارشی به او داده می‌شود،باز با نوآوری‌های‌ خاص‌ خود،شیرینی‌ و ملاحتی وارد کار می‌کند‌ که‌ کارش‌ از دیگران متمایز می‌شود.در حـیطه گـرافیک هم تمام نشانه‌ها و آرم‌هایی که احصایی طراحی کرده است هنوز ماندگار و زنده هستند‌ و این‌ نشان از موفقیت او دارد.»

آیدین آغداشلودرباره احصایی می گوید:«می‌توان در یک‌ جمله‌ گـفت:محمد احـصایی یک استاد تمام و کمال و حقیقی است.مابقی همه شواهدی است برای این ادعا.»

آغداشلو‌ که‌ به قول خودش،از سال 1344 تاکنون در هـمه مـقاله‌ها و سـخنرانی‌هایش حتما‌ از‌ احصایی‌ نام برده است، هماهنگی،توازن و همراهی معنا و اجرا در اثـر هنری را عاملی‌ برای‌ قرار‌ گرفتن احصایی در صدر هنرمندان معاصر دانست و ادامه داد:«در کار او جدایی و دوگانگی‌ وجود ندارد.او همان‌طور مـی‌اندیشد کـه کـار می‌کند و همان‌طور کار می‌کند که فکر‌ می‌کند.»

او‌ بارزترین نمونه هماهنگی معنا و عـمل را در کـتابت دیوان حافظی که احصایی به‌ رشته‌ تحریر درآورده دانست و گفت: «بی‌اغراق از زمان عبد الرشید دیلمی تاکنون،دیوان حـافظی‌ بـه‌ ایـن‌ تمام و کمالی ندیده یا کمتر دیده‌ام.»

آغداشلو در ادامه،به مهارت احصایی در اقلام مختلف‌ خـوش‌نویسی‌ اشـاره می کند:«سیاه مشق‌های احصایی در حد کمال سیاه مشق‌نویسی‌ و یادآور‌ سیاه مشق‌های غلامرضا اصفهانی اسـت کـه او بـاز با افزودن ترکیبات خاص خود به سیاه‌ مشق‌ها،دست‌ به‌ نوعی نوزایی زده است.»

او هـمچنین آثار‌ احصایی‌ را‌ گران‌ترین آثار یک هنرمند زنده ایرانی دانست‌ و تأکید کرد:«هیچ هنرمندی تـاکنون آثـارش بـا این ارقام به فروش نرسیده است.»

آغداشلو‌ می افزاید:«این صحبت ها تجلیل از‌احصایی نیست،تجلیل‌ از‌ هنر است و هـمه مـا با‌ این‌ تجلیل‌ها زمزمه می‌کنیم:این معناست که باید پایدار بماند.»

جلال شباهنگی، با اشاره به‌ اینکه در کنار احصایی،صداقت‌ و پاکی و درستی را یاد‌ گرفته‌ است،می گوید:«احصایی هنرمندی حـرفه‌ای اسـت کـه اخلاق در وجود او حرف اول را می‌زند‌ و کسی که به اخلاقیات پایبند‌ باشد‌ در‌ آموزش هـم بـاکیفیت‌ عمل‌ می‌کند.»

وی افزود:«او پاسخ‌گوی‌ خوبی‌ است و هیچ معمایی برای دانشجویان باقی نمی‌گذارد و آنها را در مسیری درست‌ به‌ خـرد و آگـاهی هدایت می‌کند.»

صداقت‌ جباری، نیز‌اشاره می کند اولین‌ خاطره‌ای را که از‌ نام محمد احـصایی در ذهـن دارد، مربوط به کتاب‌های دوران دبستان دانست.وی می گوید:«پس از سـال‌ها‌ و بـا ورود بـه دانشگاه تهران،زمانی که‌ سر‌ کلاس‌های‌ او‌ حاضر‌ شـدم، فـهمیدم که‌ ما‌ هرگز نمی‌توانیم خودمان را به او برسانیم،چون او سرعتش آن‌قدر زیاد است که هـمه را جـا‌ می‌گذارد.»

جباری‌ گفت:«در زمانه‌ای که هـرکس عـلاقه‌مند است نـامش‌ مـاندگار‌ شـود،احصایی‌ شاگردانش‌ را‌ طوری‌ تربیت می‌کند که پرواز کـنند و هـمه عرصه‌ها را تجربه کنند که این خود نوعی ماندگاری است.»

،محمد احصایی درباره خود می گوید:«نکته مهم،تجربه کـردن همراه با حفظ سـنت است.»

وی می افزاید:«این کارها را من انجام نداده‌ام.مرارت و کـار مـدام چند ساله مرا به آن‌جا رسانده که می‌توانم خودم‌ را‌ کنار بگذارم تا قـلم هـر کاری که می‌خواهد بکند.او خـودش بـهترین راهنماست.»

ایـن هنرمند با تـأکید بـر اینکه هنرمند باید بـدون مـقاومت کار کند،می افزاید:«من به خلاقیت اعتقاد ندارم.خلاقیت مخصوص‌ خداوند‌ است.»

احصایی می گوید:«تمام آثار خوش‌نویسی من فـی البـداهه نوشته شده‌اند و هر وقت تصمیم گـرفته‌ام خـوب بنویسم،خراب شـده است.»

وی تـخصص ویـژه خود‌ را‌ خط نستعلیق عـنوان می کند و درباره‌ خط محقق توضیح داد:«این خط حدود  40سال بود که فراموش شده بود،اما مـن سـعی کردم روی آن کار کنم و متوجه شدم کـه‌ بـه‌ شـکل غـریبی بـه نستعلیق‌ شبیه‌ اسـت؛نظام‌مند، بـاشکوه و در عین حال سخت است،اما بعد از کوفی،مناسب‌ترین قلم برای کتابت کلام خداست و از نظر تصویری عظمت آن را به خـوبی نـشان می‌دهد.»

محمد احصایی (نقاش- خوشنويس- طراح گرافیک)

محمد احصایی در سال 1318در قزوین متولد شد.پس از به پایان رساندن دوران تحصیلات برای ادامه تحصیل و به نیت انتخاب شغل معلمی، در دانشسرای مقدماتی تهران ثبت‌ نام كرد. در اینجا مرحوم نجم‌آبادی استاد خط و نقاشی وی بود. بعد از تحصیل، سالی را نیز نزد استاد حسین میرخانی به فراگیری خط پرداخت. دیپلم كه گرفت، به استخدام آموزش‌وپرورش (وزارت فرهنگ سابق) درآمد و به منطقه شهر ری فرستاده شد. از آموزش‌وپرورش شهر ری به سازمان جوانان شیروخورشید انتقال یافت تا به عنوان گرافیست و خوشنویس كارش را دنبال كند (1341- 1344).سپس در مؤسسه تبلیغاتی گردونه و نیز مؤسسه پارس به عنوان خطاط به كار پرداخت (1339- 1344).با تأسیس سازمان كتاب‌های درسی،‌ كار در مؤسسات گردونه و پارس را كنار گذاشت و به عنوان خوشنویس و مدیر آتلیه گرافیك و بعد از مدتی با سمت مؤلف و كارشناس كتاب‌های درسی، در سازمان به كار پرداخت (1364- 1350). احصایی در 1346، در رشته نقاشی دانشكده هنرهای زیبا پذیرفته شد، و هم‌زمان با كار در سازمان كتاب‌های درسی، به تحصیل نیز ‌پرداخت. وی در رشته نقاشی تحصیل كرد. پس از فارغ‌التحصیلی به کار در زمینه خط و نقاشی پرداخت.وی در نخستین نمایشگاه خود در گالری سیحون، تجربه‌گری و تلاش‌های اولیه خود را در ایجاد تركیب‌های تازه با خط ثلث و نیز به كارگیری بافت و رنگ مناسب ارائه كرد. در 1354، فرصت مطالعاتی یك‌ساله‌ای در كوی بین‌المللی هنرمندان در پاریس به احصایی تعلق گرفت و این موقعیتی شد تا با شركت در نمایشگاه‌های متعدد كارهای خود را در محیط و فضای تازه‌ای در بوته نقد بگذارد. از اواسط سال‌های 50 شاهد تلاش وی در تبدیل شیوه خط ‌نویسی خود به نقش برجسته هستیم که آثار بسیاری در این زمینه به وجود آورد. با استخدام و عضویت در هیأت علمی دانشكده هنرهای زیبا (1357) فرصت حضور بیشتری نیز در جمع دانشجویان برای آموزش پیدا كرد. در طی سال‌های 60 در كنار فعالیت‌های هنری و گاه اجرایی، به مطالعه روی قلم محقق و ریحان پرداخت و در 1378 به خاطر احیای قلم محقق و تحریر و طراحی صفحاتی از قرآن، از وی به عنوان هنرمند برگزیده خادم قرآن تقدیر شد. محمد احصایی از پیشگامان نقاشی- خط محسوب می‌شود که آثار بسیاری در این زمینه در حوزه‌های بین‌المللی ارائه کرده است.

نمره ای داده نشده.

   پیام های بازدیدکنندگان

1395 / 7 / 12

حبیب ص

چه ربطی به هنر مقاومت داشت ؟!؟!؟!
حتماً می خواین ازش تجلیل کنین دنبال بهانه می گردین !!!

لینک پیام
1395 / 7 / 15

Website Admin

با اهدای سلام
سایت هنر مقاومت تنها به مطالب مرتبط به هنر مقاومت اختصاص ندارد و در تمامی زمینه های تجسمی در راستای اهداف آموزشی یا معرفی هنرمندان ورود پیدا می کند
استاد احصایی از اساتید هنر نقاشی خط محسوب می شوند
یا حق

لینک پیام

required

required (not published)

optional