Resist
        Art

سایت ایران کارتون


1395 / 8 / 18

کاریکاتورهایی که نباید در گالری‌ها حبس شوند / نشست «ایران ساخت» .

دبیر تخصصی رشته کاریکاتور جشنواره «ایران ساخت» گفت: متأسفانه نگارخانه‌ها و فضاهای این چنینی به قبرستان آثار هنری تبدیل شده‌اند در حالی که کاریکاتور باید به میان مردم برود و در گالری‌ها حبس نشود.

به گزارش سایت هنر مقاومت به نقل از ایسنا، مسعود شجاعی طباطبایی در نشست رسانه‌ای بخش کاریکاتور جشنواره «ایران ساخت»، اظهار کرد: ما با این رویکرد به جشنواره ورود پیدا کردیم که بتوانیم با استفاده از زبان تصویری کارتون که زبانی قابل فهم و جهانی است، اهداف پیش‌بینی شده در جشنواره را از طریق هنرمندان پرتوان‌مان مطرح کنیم. از جمله این موارد می‌توان به بحث کارآفرینی و کالاهای «ساخت ایران» اشاره کرد. مبحث ساخت ایران بسیار جدی است و باید به همان میزان با جدیت به این عرصه ورود پیدا کنیم.

او افزود: کارتون حوزه‌ای است که قابلیت‌های خوبی برای این مبحث دارد. مدتی است که با کمک سازمان زیباسازی در سطح شهر یک‌سری موضوعات از جمله اخلاق در خانواده، ترافیک و ورزش همگانی ارائه شده که بازخورد خوبی هم داشته است بنابراین سازمان فرهنگی هنری شهرداری، سازمان زیباسازی و حوزه هنری می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند، یکی از اتفاقات حاشیه‌ای و خوب جشنواره این است که در جوایز بحث خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شده است.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه بضاعت ما در بخش کارتون خیلی بالاست، گفت: هنرمندان ما آنچنان اعتباری در سطح دنیا کسب کرده‌اند که فراخوان بعضی از مسابقات بزرگ دنیا علاوه بر زبان اصلی آن کشور به زبان فارسی هم منتشر می‌شود.

دبیر تخصصی بخش کارتون جشنواره ایران ساخت در ادامه به لزوم نمایش آثار در فضاهای عمومی اشاره کرد و افزود: متأسفانه نگارخانه‌ها و فضاهای این چنینی به قبرستان آثار هنری تبدیل شده‌اند، در حالی که کاریکاتور باید به میان مردم برود و در فضای تبلیغات شهری شاهد آن باشیم. رسانه ملی هم در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. ۹۰ درصد تبلیغات سطح شهر مربوط به کالاهای خارجی است و باید این سوال را مطرح کرد که سهم دست‌اندرکاران ساخت کالای ایرانی و کارآفرینی در فضای شهری چقدر است؟ آنچه که ما در رسانه ملی شاهد هستیم هم مصاحبه‌های خشک و کسل‌کننده و میان برنامه‌های کوتاه است. در حالی که بسیاری از کاریکاتورها پیش زمینه‌ای برای تولید انیمیشن دارند. باید از جذابیت تصویری آن‌ها استفاده کرد. تصور من این است که رسانه ملی باید به صورت جدی ورود پیدا کند و این اتفاقات با مردم گره بخورد. این آثار باید در معرض دید عموم قرار بگیرد و در گالری‌ها حبس نشود. همچنین می‌تواند از طریق رسانه ملی برای مردم نمایش داده شود.

این کارتونیست همچنین بیان کرد: اصلی‌ترین شاخصه داوری آثار این جشنواره ارتباط آثار با موضوع است. یکی از نقص‌هایی که در برخی آثار وجود دارد این است که هنرمند موضوع را با مخاطب به صورت صریح و سریع در میان نمی‌گذارد. همچنین کاریکاتور جزو معدود رشته‌هایی است که در آن بحث هنرمند آماتور و حرفه‌ای مطرح نیست و در ارتباط با آن همه می‌توانند شرکت کنند. اگر بتوانیم بخش کودک و نوجوان را هم به جشنواره اضافه کنیم به توسعه و گسترش آن کمک خواهد کرد.

در بخش دیگری از این نشست محسن نوری نجفی - نماینده هیأت داوران بخش کارتون - اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر همه مردم با کالاهای بی‌کیفیت چینی برخورد داشتند. اکثر مسئولان ما نمی‌دانند که کاریکاتور یعنی چه. در حالی که کاریکاتور بعد از صنعت سینما و تلویزیون پرمخاطب‌ترین هنر است، کاریکاتور یک هنر مردمی است و به قول مرحوم شریعتی هنر توده‌هاست یعنی مردم با آن سروکار دارند.

او افزود: یکی از مسائلی که در بحث «ایران‌ساخت» مطرح است، ضرورت فوری آن است. تعجب می‌کنم که چرا بخش خصوصی وارد این حوزه نشده است؟! از طرف دیگر اگر این جشنواره بین‌المللی باشد چه اشکالی دارد. در این زمینه آبروی ملی مطرح است و باید یک وفاق و همدلی ملی اتفاق بیفتد، ما به یک غیرت ملی نیاز داریم.

همچنین در این نشست عباس قاضی‌زاهدی -دبیر اجرایی رشته کارتون- گفت: از اواخر مهر که فراخوان این بخش از جشنواره در سایت‌های تخصصی منتشر شد، دبیرخانه فعال شده و با هنرمندان این عرصه در ارتباط هستیم. متأسفانه ۳۰ آبان‌ماه پایان مهلت ارسال آثار هفت جشنواره کارتون با هم همزمان شده است، اما طبق زمان‌بندی و رایزنی با هنرمندان، آن‌ها کارها را ارسال می‌کنند.

او ادامه داد: ما آثار را تا یکم آذر دریافت می‌کنیم و بعد از طبقه‌بندی، داوری انجام می‌شود. کامبیز درم‌بخش، محسن نوری نجفی و ابوالفضل محترمی هیأت داوران بخش کارتون هستند. ۱۵ آذرماه نیز اسامی افراد راه یافته به نمایشگاه اعلام می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم که در هفته پایانی با سیل آثار هنرمندان مواجه شویم.

نمره ای داده نشده.

   پیام های بازدیدکنندگان

در حال حاضر پیامی وجود ندارد.

required

required (not published)

optional