Resist
        Art

سایت ایران کارتون


1395 / 11 / 14

تاملي بر سوژه و ايده يابي طرح هاي اخير با موضوع حادثه ي پلاسكو / امین منتظری+گالری.

اثر بالا پوستر محسن جعفری است.

با بررسي اجمالي براخبار و تمركز رسانه ها بر حادثه ي اخير،مي توان چهار سوژه را كه در نظر نويسندگان و طراحان بيشتر از ديگر نكات مورد توجه قرار گرفت را به شرح زير بيان كرد؛
١- ساختمان پلاسكو وحس نوستالژيك آن (البته با توجه به ساخت و مالك و تاريخچه و بيوگرافي آن).
٢- رشادت و جانبازي و فداكاري آتش نشانها(كه بيشترين آثار در اين موردرادر بر گرفت).
٣- فرهنگ عمومي و معضل ازدحام و عكاسي بيجاو مزاحمت در امر ياري رساني.
٤- فرصت طلبي هاي سياسي و تسويه حساب هاي حزبي.(كه كمترين سهم در ايده پردازي ها را داشت).

اثر مهدیه قاسمی
باتوجه به سوژه هاي بالا مي توان گفت كه نوعي چالش و رقابت تصويري ميان طراحان گرافيك و كارتونيست ها و طراحان را شاهد بوديم.
فارغ از برخورد حسي وايده يابي هنرمندان و فشردگي وقت وحداقل زمان براي فرايند توليد و نمايش در فضاي مجازي و هيجان در روش هاي ايده يابي واستفاده صحيح از تجارب واطلاعات موجود، مي توان نوعي بررسي كيفي از نظربصري و محتويي در مورد آثار توليد شده را انجام داد.

اثر امین منتظری
در ابتدا به توصيف نمادين و سمبل هاي بكاررفته در آثار توليد شده مي پردازيم:
- لوگوي آتش نشاني كه با ريديزاين هاي خلاقانه به شهادت و رشادت و سوگ آتش نشانهاوحادثه اشاره داشت.
- آتش نشان(كلاه،دستكش،پرسوناژ و تيپ) كه معمولا با بال هايي كه نمادي از عروج و آسماني بودن آنها داشت.
- نماد و عدد ١٢٥ كه اشاره به شماره تماس آتش نشاني داشت.(و بنظر بهترين ايده يابي با معكوس كردن عدد ٥ و تبديل آن به نماد قلب بود)
- ساختمان پلاسكو كه با تكنيك هاي متفاوت اشاره به فرم ظاهري و عيني حادثه داشت.
- تابلو قديمي و نوستالژيك پلاسكو كه معمولا با روبان مشكي نمايش داده مي شد.
- كلمه ي پلاسكو(فارسي ولاتين) كه بصورت تايپوگرافي عرضه شد و غالبا طرحهاي خوب و مرتبط و عميقي ديده نشد و حتي در مواردي با علامت+ كه نماد امداد و صليب سرخ بود همراه گرديد.
- كلماتي همچون آتش نشان و تهران وايران و... كه در قالب تايپوگرافي ارائه شدند.
- نمادهايي مانند آتش، كبوتر، تنديس، ضربان، شير آتشنشاني،گوشي همراه و... نيز در آثار ديده مي شود.
استفاده از نمادهاي بالا به هنرمندان كمك كرد كه در فضاي پيرامون موضوع اصلي ،آثار خلاقانه ايي توليد كنند هرچند كه شتابزدگي و هيجان در اكثر آثار به چشم مي خورد و شاهد اين هيجان استفاده ي تكراري از بعضي نمادها، زواياي ديد، تكنيك واجرا وعدم مرور صحيح آثار خلق شده توسط ديگران دانست بطوريكه در مقايسه با اتفاقات و رويدادهاي جهاني و نمونه هاي خلاقه ،سطحي پايين ترولي به نسبت واكنش وسرعت عمل توليد اثربصري طراحان به موضوعي كه ناگوارو رخدادي تلخ بود، قابل تامل و ارزشمند است و باكمي مطالعه روشهاي ايده يابي و تمركز ميتوان آثاري بديع و خاص تر خلق كرد.با اين حال معدود آثار وجملات و شعارهايي خلاقانه و زيبا توليد و دست به دست منتشر شد، هرچند كه لحظاتي اشك اجازه نداد و چشم ياري نكرد.
امين منتظري
٤بهمن ١٣٩٥

اثر محبوبه پاکدل

ابوالقاسم طحانیان

برای دیدن گالری آثار منتخب طرح های هنرمندان  برای آتش نشانان قهرمان حادثه پلاسکو اینجا را کلیک کنید.

نمره ای داده نشده.

   پیام های بازدیدکنندگان

در حال حاضر پیامی وجود ندارد.

required

required (not published)

optional